Σελίδες

Παρασκευή 27 Ιουνίου 2014

Οι πέντε αποχρώσεις του μπλε




Απέραντη η μουσική, 
απέραντη κι η θάλασσα.

Κι όταν η μουσική γίνεται γαλάζια, 
τότε είναι που δεν μπορείς 
από τη θάλασσα να την ξεχωρίσεις.


Όταν είσαι στην ακτή,  
να ταξιδέψεις θέλεις,
μα όταν στη θάλασσα βρεθείς, 
ονειρεύεσαι το γυρισμό.



πηγή



Κι αυτών που μείναν πίσω,
 εκείνων που αδυνατούν να συλλάβουν το ασύλληπτο,
το αλμυρό δάκρυ,
γίνεται ένα με τη θάλασσα,
  και ξάφνου το τραγούδι του Αιγαίου,
 γίνεται θαρρεις μέρος των... blues.


1.   


Θάλασσα πόσα δάκρυα 
  έχουν τα κύματά σου,  
για τούτο κι είναι αλμυρά , 
φαρμάκι τα νερά σου 

Ακούσαμε ενα ελάχιστο ηχητικό δείγμα 
απλό και ουσιαστικό, 
ερμηνευμένο από τον Σκεύο Μαγκούλια 
και τις αδερφές του, από την Κάλυμνο, 
έτσι όπως καταγράφηκε στο αρχείο της Μέλπως Μερλιέ.


 

Αν πατήσατε το play στο αμέσως επόμενο βίντεο 
θα απολαύσατε τον ίδιο σκοπό, 
ναι, αυτό, το 
"Θαλασσάκι μας",
διασκευασμένο από έναν έλληνα μάστορα των blues και της τζαζ,
τον Πέτρο Κλαμπάνη 
που επίσης έπαιξε κοντραμπάσσο, 
με τους
 Gilad Hekselman κιθάρα , John Hadfield κρουστά
Megan Gould βιολί, Rebecca Cherry βιολί,
Lev Ljova Zhurbin βιόλα,Yoed Nir βιολοντσέλο
η ηχογράφηση έγινε στη Νέα Υόρκη.



2.  
Μα ο Πέτρος δεν είναι ο μόνος, 
που θέλησε να μπολιάσει τη μουσική του κόσμου,
με τα θαλασσινά μας τραγούδια 
πάνε χρόνια που ο Αντώνης ο Απέργης,
έκανε μια υπέροχη ενορχήστρωση 
για ένα άλλο 
 
"Θαλασσάκι", που το τραγουδούσαν απέναντι...
όσοι κοιτούσαν το Αιγαίο από τα παράλια της Μικρασίας...

... εδώ σας έχω την αγαπημένη μου εκτέλεση 
από τον  ξεχωριστό Κώστα Παυλίδη,
για τον οποίο έχω έτοιμο - για άλλη φορά - ένα ολόκληρο αφιέρωμα ... ''


 Γίνε πουλί μου θάλασσα
κι εγώ το ακρογιάλι
να ’ρχεσαι με τα κύμματα
στην εδική μου αγκάλη
 
Αμυγδαλάκι τσάκισα
και μέσα σε ζωγράφισα
 
Ο μισεμός είναι καημός
το έχε γεια είναι ζάλη
και το καλώς ορίσατε
είναι χαρά μεγάλη
 
Θάλασσα κι αλμυρό νερό
να σου κακιώσω δεν μπορώ
 
Σταλαγματιά σταλαγματιά
το μάρμαρο τρυπιέται
κι αγάπη που δεν παίρνεται
δεν πρέπει ν’ αγαπιέται
 
Θαλασσα θαλασσάκι μου
και φέρε το πουλάκι μου
Θάλασσα κι αλμυρό νερό
να σου κακιώσω δεν μπορώ





                                        
          3.  
Ακόμη ένα - κυκλαδίτικο αυτή τη φορά - θαλασσινό τραγούδι,
γνωστό με τον τίτλο 

"Τη θάλασσα τη γαλανή"

σε ένα μικρό ηχητικό δείγμα 
από τη δουλειά ενός άλλου έλληνα τζαζίστα, του Γιάννη Χούλη,
μαζί με τους Βασίλη Γκίκα και Αθηνά Χιώτη.






Να ομολογήσω πως 
ακόμη και για μένα που γνωρίζω σε βάθος αυτά τα τραγούδια,
υπήρξε καιρός, κατά τον οποίο δυσκολευόμουν, 
να δεχτώ, ακουστικά, τέτοιου είδους ενορχηστρώσεις

αλλά πάλι, είναι κρίμα να φυλακίζουμε τη μουσική,
και αν στ' αλήθεια την αγαπάμε,
 πρέπει να αφήνουμε να ταξιδεύει,
σα λευκό χάρτινο καραβάκι στο νερό.




   4.  
Κι ιδού το αποτέλεσμα μιας πολύ φρέσκιας ματιάς,
        από πολύ αξιόλογους νέους μουσικούς του "παραδοσιακού χώρου",
        που τολμούν αυτό το διαφορετικό στην ενορχήστρωση... 

Ένα τραγούδι από την Κρήτη που είναι γνωστό με τους τίτλους 
"Θάλασσα" και "Αποχαιρετισμός" 
Μεσοπέλαγα αρμενίζω κι έχω πλώρα τον καημό
κι έχω την αγάπη πρίμα κι άλμπουρο τον χωρισμό

 
Θάλασσα, μη με διώχνεις μακριά
Χωρισμέ, μου ματώνεις την καρδιά
 


Την κορφή του Ψηλορείτη με παράπονο θωρώ
και με δάκρυα απ’ την Κρήτη φεύγω κι αποχαιρετώ

 
Θάλασσα, μ’ εξορίζεις μακριά
Χωρισμέ, μου `χεις κάψει την καρδιά

 
Μαύρη μοίρα το `χει γράψει, να μακραίνω, να χαθώ
και να ζω μακριά απ’ την Κρήτη κι από κείνη π’ αγαπώ

 

 Θάλασσα, μη με διώχνεις μακριά
Χωρισμέ, μου `χεις κάψει την καρδιά



  
  https://www.youtube.com/watch?v=K5dFD5dvkBY

Ακούσαμε τους 
Mιχάλη Κονταξάκη στο μαντολίνο, ο οποίος έκανε και τη διασκευή...
 Κυριάκο Ταπάκη στο ούτι, 
                                              Κώστα Καλατζή στα κρουστά.
                                             Μαρίνα Δανακάλη στο τραγούδι.




      5. 
Τελευταίο τραγούδι γι' απόψε 
αφήνω ένα από τα πιο σπάνια.
 Είναι από εκείνα τα τραγούδια που 
ηχογραφήθηκαν τη δεκαετία του '30 
στην Ελλάδα αλλά και στο Εξωτερικό,
και έτσι μπορέσαμε να τα γνωρίσουμε και να τα νιώσουμε.
    Ονομάζεται 

"Θάλασσα Λυπήσου
      
κι είναι ένα αριστούργημα,
                   έτσι ερμηνευμένο από τα όργανα της " πολίτικης ζυγιάς".
                      
            Από ζωντανή ηχογράφηση με τη φωνή της Κατερίνας Παπαδοπούλου,
              στο ούτι ο Χρήστος Τσιαμούλης, και στην πολίτικη λύρα ο Σωκράτης Σινόπουλος.
                 

Κλαίγω βαριαναστενάζω και τη θάλασσα φωνάζω,
για δυο μάτια ζαχαρένια που μου λείπουνε στα ξένα.

Θάλασσα λυπήσου λίγο πια και μένα,
φέρε την αγάπη μου από τα ξένα.

Ε, ρε θάλασσα τι κάνεις όλους μας θα μας τρελάνεις,
πήρες την παρηγοριά μου μέσα από την αγκαλιά μου.

Θάλασσα λυπήσου λίγο πια και μένα,
φέρε την αγάπη μου από τα ξένα.

Θάλασσα φαρμακωμένη την καρδιά μου 'χεις καμένη,
μου ξελόγιασες πλανεύτρα την αγάπη μου βρε ψεύτρα.

Θάλασσα λυπήσου λίγο πια και μένα,
φέρε την αγάπη μου από τα ξένα.




                                          
Εάν περιμένατε να ακούσετε 
μια τζαζ εκδοχή και σε αυτό το τραγούδι,
ελπίζω να μην σας απογοήτευσα. 
Απλούστατα δεν υπάρχει ακόμη...

Δεν έχετε παρά να τη δημιουργήσετε...


Σας ασπάζομαι,
marron ;)




--------------------------------------------------------------------------------------


 * που μπορείτε επίσης να το ακούσετε 
 ντύμένο με τη φωνή της Λιζέτας Καλημέρη, 
και της πρόωρα χαμένης  Σοφίας  Ασσυχίδου...

** Πάνω σε μικρασιάτικη μελωδία το συνέγραψε ο Παναγιώτης Τούντας,
και πρωτοηχογραφήθηκε στα 1935 από τη Μαριώ Μαρκοπούλου ή Σαλονικιά με τον Τίτλο "Αχ βρε Θάλασσα Κακούργα" . Δίσκος Columbia Ελλάδος DG-6170.
https://www.youtube.com/watch?v=ojYj1iUIBnY

28 σχόλια:

  1. εξαιρετικά τραγούδια είχε σήμερα το "πρόγραμμα", σε πολύ ενδιαφέρουσες διασκευές.
    σ' ευχαριστώ πολύ για τούτη την απόλαυση!
    φιλιά κι ευχές για ένα όμορφο βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή σου μέρα Βίκυ!!
      Σ' ευχαριστώ για την άμεση ανταπόκριση ;)
      Τα τραγούδια είναι πραγματικά εξαιρετικά, και γι' αυτό και όλοι επιθυμούν να τα τραγουδούν και να τα διασκευάζουν λίγο ή πολύ...
      Χαίρομαι ιδιαίτερα που σου άρεσαν!
      Καλό Σαββατοκύριακο σου εύχομαι από καρδιάς!!

      Διαγραφή
  2. Πέρασα ένα ωραιο μισάωρο,απολαμβανοντας τις εξαιρετικές μουσικές επιλογές και σ'ευχαριστω γι αυτο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα καλέ μου Vad, πόσο χαίρομαι που σε διαβάζω...
      Πολύ σ' ευχαριστώ για το σχόλιό σου. Σου εύχομαι να την ξανακούσεις κι άλλες φορές, μαζί με αγαπημένους όταν θα σας πιάνει η νοσταλγία, παρόλο που δεν ζείτει πολύ παραθαλάσσια, αν δεν κάνω λάθος...
      Εύχομαι ένα ξεκούραστο Σαββατοκύριακο...

      Διαγραφή
    2. πεντεξι χιλιομετρα μονο :)

      Διαγραφή
  3. μου έλειψε αυτό το πρόγραμμα, μα τα χίλια μύδια!
    χαμένο ταλέντο (τα έχουμε πει)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαμένο; Πού; πότε;
      Θα κάνω φανουρόπιτα! Που θα πάει, θα ξαναβρεθεί ;)))
      Είμαι σίγουρη ότι έλειψες, κι εσύ, στο πρόγραμμα. Πού είναι μια σχετική αφιέρωση, οέο;
      Καλό Σαββατοκύριακο!!

      Διαγραφή
  4. Μου άρεσε πολύ που η μουσική έγινε γαλάζια!!
    Βούτηξα στις μελωδίες και αναζωογονήθηκα!
    Χαίρομαι πολύ που σε "ξαναβλέπω"!
    Φιλιά πολλά και καλό ξημέρωμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με βάση αυτήν την πολυποίκιλη φωτογραφία με την κούκλα στη βιτρίνα, ποια εικόνα/φωτογραφία θα σκεφτόσουν γι' αυτήν την ανάρτηση;
      Είμαι πολύ περίεργη για το τι θα οραματιστεί το καλλιτεχνικό σου μυαλουδάκι!!!
      Καλό Σαββατοκύριακο με τη μηχανή ανά χείρας, φαντάζομαι ;)

      Διαγραφή
  5. τι ομορφη μουσικη περιπλανηση μας εκανες!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς ξαν'ανταμώνουμε Κική μας!!!
      Χαίρομαι που ήρθες μαζί σ' αυτή την περιπλάνηση.
      Η μουσική μας ταξιδεύει, πόσο μάλλον όταν μας πάει και κρουαζιέρα ;)))
      Πολλά φιλιά, καλό Σαββατοκύριακο να έχεις!

      Διαγραφή
  6. Όπως πάντα, έκανες μια πολύ ωραία εκπομπή, αλλά αυτό το τραγούδι -τη θάλασσα τη γαλανή- δεν θέλω να το ακούω διασκευασμένο, επειδή το αγαπώ πολύ, το προτιμώ έτσι όπως το έμαθα. Καλημερούδια και φιλιά :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρα μου, δεν θα διαφωνήσω μαζί σου!
      Δεν ξέρω αν είδες πως το ερώτημα να διασκευάζουμε ή όχι, τέθηκε ακριβώς μετά από αυτό το κομμάτι, γιατί ένιωσα κι εγώ ότι δεν αναδείχθηκε ... Ακόμα και μια διασκευή πρέπει να γίνει - όχι ελαφρά τη καρδία- αλλά με σεβασμό στη μουσική οντότητα του τραγουδιού...
      Πολύ γόνιμη η παρατήρησή σου, και σ' ευχαριστώ πολύ πολύ!
      Καλό Σαββατοκύριακο, κοντά στη γαλανή ανυπερθέτως ;)
      Φιλιά πολλά <3

      Διαγραφή
  7. Δεν είναι τυχαίο που τα δάκρυα μας είναι αλμυρά!
    Τα προσωπικά μου βιώματα σε σχέση με τη θάλασσα είναι, βιώματα χαράς, μια και μεγάλωσα κολυμπώντας στον Βόσπορο.
    Ένιωσα την Ελληνική πραγματικότητα, της θάλασσας τής "φαρμακοπνύχτρας", των ξενιτεμένων, των ναυτικών, του αποχωρισμού και όλα αυτά μέσα από την εκπληκτική σου επιλογή και πολύ σ' ευχαριστώ!
    Θέλω τώρα μια παραγγελιά, θέλω τη τζαζ εκδοχή της "πολίτικης ζυγιάς" διασκευασμένο και παιγμένο από κάποιον πολύ πολύ κοντινό σου και τραγουδισμένο από σένα!
    Και επειδή η θάλασσα μου έμαθε την υπομονή... μπορώ να περιμένω!!!

    ΑΦιλάκια πάντα καρδιάς! <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ;) Λοιπόν!
      Είδες για να είσαι μαγισσούλα πόσα ξέρεις;;;
      Μου έριξες το δημιουργικό γάντι κι εγώ πρέπει τώρα να το σηκώσω ;))))
      Και βλέπω ότι περάσαμε σε άλλη διάσταση, από τις αφιερώσεις στις παραγγελιές ;)))))
      Για να δούμε!!!
      Ένα βαθύ σ' ευχαριστώ, γιατί μου έφτιαξες τη διάθεση!
      ΑΦιλιά μεγάλα <3

      Διαγραφή
  8. Σε ευχαριστουμε για ολα τα ακουσματα.
    Χαθηκαμε η αληθεια ειναι...
    μα σε καθε στιγμη επιστροφης
    ανοιγει το σπιτικο και η ψυχη μας...

    Καλο υπολοιπο καλοκαιριου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαύρα μάτια κάναμε, όπως τα λες...
      Να είσαι καλά...
      Εγώ ευχαριστώ για την παρουσία σου.

      Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού,
      και καλή έναρξη του καλοκαιριού εντός (μιλάω κυρίως για μένα) ;)

      Διαγραφή
  9. Ωραιότατη ανάρτηση ιδιαίτερα για κάτι ψώνια σαν κι εμένα ,χαχα που τραγουδάνε παραδοσιακα τραγουδια όχι μονο μες το μπάνιο τους... Μύρισε μεσόγειος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα γλυκιά μου Τόνια!
      Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε, και που σε άγγιξε.
      Θα σε μαλώσω γι' αυτό που είπες όμως.
      Χίλια μπράβο σου. Όλοι πρέπει να τα τραγουδάμε μπας και πάμε λίγο παρακάτω την ελληνική μουσική. Είναι κάτι σαν βασική γνώση. Βasic!
      Φιλιά μεσογειακά, λοιπόν ;)

      Διαγραφή
  10. Πολύ μου έλειψαν τα μουσικά προγράμματά σου, marron μου!
    Χαίρομαι που απολαμβάνουμε ακόμα ένα για την υπέροχη, μαγευτική θάλασσα!!
    Να έχεις μια όμορφη Κυριακή!
    Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ, ευχαριστώ...
      Η θάλασσα, αχ!
      Το στοιχείο σου palomita, έτσι δεν είναι;
      Καλή εβδομάδα!
      Φιλιά πολλά ;)

      Διαγραφή
  11. Απαντήσεις
    1. ;)
      Καλή εβδομάδα, Στάθη!
      Και με το καλό οι καλοκαιρινές διακοπές...

      Διαγραφή
  12. Ομολογώ πως δεν είχα ακούσει ως τώρα την τζαζ έκδοση αυτών των παραδοσιακών τραγουδιών.
    Η θάλασσα του Κονταξάκη, ίσως και λόγω προσωπικών ακουσμάτων, με μάγεψε!
    Πού τα βρήκες όλα αυτά βρε Μαρώ; Μπράβο για το υλικό που συγκέντρωσες!!!
    Χόρτασα αρμύρα απόψε, να'σαι καλά και καλό μήνα να έχεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, τι να σου πω. Ο Κλαμπάνης ήταν η αφορμή και όλα τα άλλα ήρθαν στην πορεία... Κι εγώ την ακούω πάλι και πάλι την εκπομπή και απορώ πώς δέθηκαν όλα μαζί και ταίριαξαν... Είναι από τις ευτυχισμένες στιγμές...
      Είσαι πολύ γλυκιά, σ' ευχαριστώ πολύ για την ακρόαση...
      Πολλά φιλιά!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
  13. Πωπω! Θησαυρο εχεις συγκεντρωσει! Τοσα αγαπημενα τραγουδια συντροφευουν τα γλεντια μας κι ομως η ριζα τους ειναι τοσο πονεμενη και τοσο βαθια μεσα στο χρονο!... Συγκινητικο δεν ειναι;;;;
    Καλως σε ξαναβρισκω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Φοβερα ολα τα κομματια!!!!!!!!♫══♫══♫══♫ ♫══♫══♫══♫ ♫══♫══♫══♫ ♫═.♫══♫══♫══♫ (●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)Καιρο ειχα να περασω απο τη μπλοκογειτονια ,αλλα τωρα ηρθα αφηνοντας τις καλυτερες ευχες μου για ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ και ΚΑΛΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ!!Να εισαι παντα καλα και να βρισκω ανοιχτο το σπιτικο σου!!♫══♫══♫══♫ ♫══♫══♫══♫ ♫══♫══♫══♫ ♫═.♫══♫══♫══♫ (●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)(●◡●)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. ¸.•*`*•.¸¸✽✤¸¸.•*`*•.¸¸✤✽¸¸.•*`*•.¸¸✽✤¸¸.•*`*•.¸¸✤✽¸¸.•*`*•.¸.¸.•*`*•.¸¸✽✤¸¸.•*`*•.¸¸✤✽(●◡●)✽Οπως καθε χρονο δεν ξεχναω ποτε την μπλοκογειτονια ετσι και φετος περναω απο εδω να σου ευχηθω ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΜΕ ΥΓΕΙΑ !!!!¸.•*`*•.¸¸✽✤¸¸.•*`*•.¸¸✤✽¸¸.•*`*•.¸¸✽✤¸¸.•*`*•.¸¸✤✽¸¸.•*`*•.¸.¸.•*`*•.¸¸✽✤¸¸.•*`*•.¸¸✤✽(●◡●)✽

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Έτσι στα μουγγά θα καθόμαστε, πείτε κι εσείς κάτι...